Poradnik

Regeneracja kloszy lamp i reflektorów w kilku krokach

Z biegiem lat wszystkie części w pojeździe ulegają degradacji. Nie inaczej sprawa ma się z reflektorami, które służą bezpieczeństwu kierowców i innych użytkowników drogi. Dlatego warto o nie dbać, szczególnie że codziennie są one narażone na zmiany warunków atmosferycznych oraz pyły znajdujące się na jezdni. Wszystkie te elementy z łatwością mogą uszkodzić lampy i zmatowić je. Efektem takiego działania jest osłabienie strumienia światła i rozchodzenie się go pod innym kątem, pogarszając widoczność.

Na czym polega polerowanie?

Reflektory produkowane są z tworzywa sztucznego, wrażliwego na czynniki zewnętrzne. Nieodpowiednie dbanie o nie powoduje, że w ekstremalnych sytuacjach, pojazd nie zostanie dopuszczony do ruchu. Warto nadmienić, że kierowca nie jest skazany na wymianę lamp. Wystarczy, że będzie o nie dbać podczas zabiegu polerowania.

Za pomocą polerowania usuwane są zarysowania i zmatowienia zewnętrznej części klosza. Dzięki temu lampa odzyska pierwotny wygląd. Aby do tego doszło, pokrywana jest ona powłoką chroniącą tworzywo przed promieniowaniem słonecznym.

Co jest potrzebne, aby poprawnie przeprowadzić polerowanie reflektora? Należy zaopatrzyć się w takie urządzenia jak:

  • papiery wodne,
  • taśmy maskujące,
  • pasta polerska,
  • pad polerski,
  • maszyna polerska,
  • powłoka ochronna na klosze,
  • ścierki z mikrofibry.

W jaki sposób przeprowadzić polerowanie?

Na początku należy dokładnie umyć lampę. Wszystkie zaschnięte drobnoustroje trzeba delikatnie zdrapać w taki sposób, by nie porysować jej powierzchni. Dokładne oględziny reflektora pomoże dobrać odpowiednią gradację papieru ściernego. Im większe zniszczenia klosza, tym mniejsza gradacja papieru.

Po umyciu okleja się dokładnie reflektory. Robi się to dlatego, żeby nadwozie nie uległo uszkodzeniu. Zastosowanie zbyt mocnej taśmy sprawi, że podczas jej odrywania, może zostać zerwany lakier.

Następnie, po odtłuszczeniu lamp, należy dokładnie ją zeszlifować aż do uzyskania jednolitej, gładkiej powierzchni. Nie powinna ona nosić znamion uszkodzenia. Jednak trzeba to robić bardzo delikatnie. Mocne i długotrwałe szlifowanie uszkodzi reflektor. Na końcu należy go dokładnie wypłukać i nałożyć na niego pastę polerską. Polerowanie polega na osiągnięciu pełnej przejrzystości tworzywa.

Ważne, żeby do tego zabiegu zastosować drobnoziarnistą pastę na końcu szlifowania. Pozwoli ona usunąć elementy, które pozostały po użyciu papieru ściernego. W tym celu najlepiej użyć maszyny polerskiej.

Później należy jeszcze raz odtłuścić klosz, jednak dopiero w momencie, gdy będzie on zimny. Działanie na gorącym reflektorze uszkadza klosz, powodując niewielkie pęknięcia. Ostatnią czynnością jest jego zabezpieczenie powłoka chroniącą plastik.

Jak widać, czynność ta jest dość skomplikowana i czasochłonna. Jednak jej zalety są widoczne gołym okiem – od bezpieczeństwa dla wszystkich uczestników ruchu aż po sprawienie, że pojazd będzie się nienagannie prezentować.